Συνεργατική ποίηση για τη φτώχεια

Βαθμίδα
Γυμνάσιο-Λύκειο (ανάλογα με τη βαθμίδα προσαρμόζουμε τη δραστηριότητα).

Στόχοι
Οι μαθητές:

  • Κατανοούν την έννοια της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού διαβάζοντας ποίηση, γράφοντας στίχους και συζητώντας με τους συμμαθητές τους γι’ αυτά.
  • Συνθέτουν ποιήματα σχετικά με τη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό.


Εργαλεία που χρησιμοποιούνται


Η δραστηριότητα


Αν υπάρχει δυνατότητα προβάλλουμε το video clip με το τραγούδι των Queen “Under Pressure” και μοιράζουμε στους μαθητές τους στίχους του τραγουδιού (επισυνάπτονται στο επόμενο φύλλο). Διαφορετικά μπορούμε να μοιράσουμε το ποίημα Poverty της Julia Darling. Διαβάζουμε το ποίημα στην τάξη και χωρίζουμε τους μαθητές σε μικρές ομάδες για να διαβάσουν τους στίχους μεταξύ τους και να τους συζητήσουν. Ζητήστε να απαριθμήσουν τις διαφορετικές «εικόνες» που περιέχονται στο ποίημα και τους ανθρώπινους χαρακτήρες που εμφανίζονται. Κάνουμε ερωτήσεις για να διεγείρουμε τη συζήτηση (τι κάνουν οι άνθρωποι στο ποίημα, γιατί, που βρίσκονται, πως πιστεύετε ότι είναι η ζωή τους, ποιους τρόπους χρησιμοποιεί η ποιήτρια για να «ζωντανέψει» τις λεπτομέρειες κτλ). Μπορούμε να ανεβάσουμε το ποίημα στο slideshare και να ζητήσουμε από τους μαθητές των συνεργαζόμενων σχολείων να ανταλλάξουν τις απόψεις τους σχετικά με αυτό.

Στη συνέχεια δίνουμε στους μαθητές το πλάνο (ποιος, τι, που, πότε, γιατί) σύμφωνα με το οποίο μπορούν να γράψουν ένα δικό τους ποίημα σχετικά με ένα περιστατικό (π.χ. Ο Πάνος/ προχωρούσε σκυφτός/ στη γειτονιά/ χτες το βράδυ/ γιατί έψαχνε να βρει κάποιο πεσμένο νόμισμα). Κατόπιν, μπορούμε να δημοσιεύσουμε τα ποιήματα με ποικίλους τρόπους (video, podcast, απλό κείμενο) και ανάλογα φυσικά με την προτίμηση των μαθητών. Ενθαρρύνουμε τους μαθητές να αλληλεπιδράσουν στο διαδίκτυο κάνοντας σχόλια και ανταλλάσοντας ιδέες σχετικά με τα ποιήματά τους.
Οι μαθητές έχουν ήδη γνωριστεί και μπορούμε να αναμείξουμε τις ομάδες περιλαμβάνοντας σε κάθε ομάδα μαθητές και από τα δύο συνεργαζόμενα σχολεία. Διαμορφώνουμε ένα wiki (wikispaces), ένα google doc ή ένα Googlewave για κάθε ομάδα προκειμένου να αποκτήσουν ένα διαδικτυακό χώρο όπου θα δομήσουν το συνεργατικό ποίημά τους. Καθοδηγούμε τις ομάδες στην επιλογή θέματος για το ποίημά τους και κατόπιν ορίζουμε ότι κάθε μέλος της ομάδας θα γράψει με τη σειρά του ένα και μόνο στίχο. Ο στίχος αυτός θα πρέπει να συνδέεται με το θέμα και να έχει κάποια σχέση με τον προηγούμενο.